b'2.6Samenwerken Ambion wil de samenwerking intern en met externe partners versterken. Om dit te realiseren introduceren we de 7 uitgangs-punten voor samenwerking. Alle medewerkers kennen deze uitgangspunten en werken er consequent mee. Scholen van Ambion zoeken vanuit de koersuitspraken en schoolplannen verbinding met elkaar op basis van ambities of ontwikkelbehoefte. Zo creren we een rijkere omgeving waar leerlingen en medewerkers zich kunnen ontwikkelen en waarin vindingrijkheid, vakkundigheid, verbinding en vertrouwen centraal staan. Door betere interne samenwerking versterken we onszelf zodanig dat we interessanter worden voor externe (samenwerkings)partijen zoals kinderopvang en het voorgezet onderwijs. Strategischedoelen2024 van studiedagen voor directeuren en IB-ers, wordt de interne samenwerking gestimuleerd en krijgt een lerende, professionele houding concreet invulling. 1. We stimuleren en organiseren samenwerking op macroniveau (Ambion), mesoniveau (school/team) en microniveau (leerkrachten) vanuit onze2. Wehebbeneendoorgaandelijnopinhoudelijke,pedagogisch-didactischenprofessionele houding en cultuur.zorggebiedmetde(meestrelevante)kinderopvang,zorgpartnersenhetVO.2.We hebben een doorgaande lijn op inhoudelijke, pedagogisch-didactisch en Alle scholen van Ambion hebben een continurooster waardoor er geen tussenschoolse zorggebied met de (meest relevante) kinderopvang, zorgpartners en het VO. opvang is. Wel is er buitenschoolse opvang, die doorgaans in of dicht bij de scholen aan-Realisatiedoelen geboden wordt. Dit geldt ook voor de peuterspeelzalen. Hiervoor werken we goed samen met Kinderwoud en SKIK. De scholen maken duidelijke afspraken over een warme over-1. Westimulerenenorganiserensamenwerkingopmacroniveau dracht van kinderen met een VVE-indicatie. Bij deze overdracht zijn zowel de intern bege- (Ambion),mesoniveau(school/team)enmicroniveau(leerkrachte) leider, pedagogisch medewerker, onderbouwleerkracht, ouders en jeugdverpleegkundigevanuitonzeprofessionelehoudingencultuur. betrokken. Vroegtijdig signaleren en het borgen van een doorgaande lijn in het aanbod staan hierbij centraal. Dit laatste blijkt bij wisselingen in het team soms nog niet optimaal Met de nieuwe organisatie inrichting en het werken in scholenteams stimuleren wete gaan. Daarom is hier volgend schooljaar nadrukkelijk aandacht voor binnen een nieuw de samenwerking tussen scholen, directeuren en IB-ers. We ervaren al direct bij deop te zetten werkgroep. start in het schooljaar 2024-2025 een groot commitment en de urgentie om binnen een scholenteam invulling te geven aan de bovenschoolse opdrachten. DirecteurenOp twee Ambion scholen worden centrumcoaches ingezet voor preventieve jeugdhulp. werken op een goede inhoudelijke manier samen om gezamenlijk de kwaliteit vanDit zijn obs Route0513 en sbo It Oerset. Zij zijn op vaste dagen aanwezig en ondersteunen onderwijs te versterken en hier verantwoordelijkheid voor te dragen. De komendeleerkrachten, maar ook ouders bij brede ontwikkelingsvragen van het kind. Daarnaast jaren willen we ook op het vlak van bijvoorbeeld professionalisering, opleiding enwordt de subsidie voor een brugfunctionaris ingezet voor vier scholen met een positieve formatie hierin belangrijk stappen gaan zetten. Vanuit het domein onderwijskwaliteitachterstandsscore. De brugfunctionaris is de schakel tussen het gezin thuis en het kind op wordt nadrukkelijk ingezet op de kracht van interne samenwerking. Door bijvoorbeeldschool. Ouders kunnen met een veelheid aan vragen bij de brugfunctionaris terecht. Ook het organiseren van interne audits, het gezamenlijk volgen van de opleiding tot kwa- vragen die niet direct met het onderwijs te maken hebben. Met een brugfunctionaris wordt liteitscordinator en het organiserende relatie met ouders versterkt en wordt de leerkracht ontlast. De ervaringen op de betref-fende Ambion scholen (Het Vogelnest, Route0513, De Optimist en It Oerset) zijn positief.36'