b'Strategischedoelen2024 begeleiding (CLB). De training CLB is ook in 2024 door een groep IB-ers en leerkrachten gevolgd. Vooral leerkrachten zetten de CLB-vaardigheden nog onvoldoende in binnen 1.Het versterken van de ondersteuning en het vergroten van de draagkracht van hun eigen team. Na het afronden van deze tweede trainingsronde gaan we daarom leerkrachten (onder andere door het versterken van differentiatievaardigheden) kijken hoe CLB een blijvende, geborgde plek kan krijgen binnen het kwaliteitssysteem zodat alle leerlingen onderwijs op maat krijgen. van Ambion.2.Leerlingen kunnen zich thuisnabij optimaal ontwikkelen. Voor de IB-ers en leerkrachten hebben we een masterclass Groepsplan Gedrag 3.Het verrijken van het aanbod voor onze (hoog)begaafde leerlingen en voor onze georganiseerd. Deze masterclass werd gegeven door Dick Vogel in samenwerking met leerlingen die leren door te doen. de BOU. We zien in de praktijk dat leerkrachten nog begeleiding nodig hebben in het Realisatievandedoelen ondersteunen van leerlingen met (complexe) gedragsuitdagingen. Dit onderwerp krijgt in het nieuwe jaar daarom een vervolg.1. Hetversterkenvandeondersteuningenhetvergrotenvandedraag- Door het versterken van de differentiatievaardigheden van leerkrachten kunnen wekrachtvanleerkrachten(onderanderedoorhetversterkenvanbeter voorzien in de leerbehoeften van leerlingen. De afgelopen jaren zijn er diversedifferentiatievaardigheden)zodatalleleerlingenonderwijsopmaatkrijgen. trajecten op de scholen gestart die hierin voorzien. Een belangrijk initiatief wat wij hierEN willen noemen is de audittraining door Trynke Keuning voor directeuren en IB-ers met 2. Leerlingenkunnenzichthuisnabijoptimaalontwikkelen als thema Differentiren in 5, 4, 3. . Twee directeuren hebben naar aanleiding van deze training besloten om het eigen team te scholen in de ADAPT-methode. We gaan in Ambion heeft een sterke ondersteuningsinrichting als het gaat om onderwijs op maat.het schooljaar 2024-2025 beoordelen hoe ADAPT Ambion breed een plek kan krijgen.Met de inzet van de BOU (Bovenschoolse ondersteuningsunit) op de scholen van Ambion bieden we een sterke ondersteuning van leerkrachten, zodat we een passend onder- 3. Hetverrijkenvanhetaanbodvooronze(hoog)begaafdeleerlingenenwijsaanbod realiseren voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften. We zorgen er op vooronzeleerlingendielerendoortedoen.die manier voor dat ook deze leerlingen zich thuisnabij optimaal kunnen ontwikkelen. Leerlingen uit groep 8 van de Ambion scholen met een uitstroomprofiel VMBO basis/De BOU heeft in het schooljaar 2023-2024 voor 12 leerlingen een gedragsspecialistkader kunnen gebruik maken van het verrijkende aanbod Kei-lab (Samen Sterk in ingezet. Daarnaast zijn er 6 onderwijszorgarrangementen toegekend op de scholen omPraktijk). De leerlingen houden een portfolio bij en ervaren dit aanbod als zeer leerzaam leerlingen en leerkrachten bij gedragsvraagstukken te ondersteunen om zodoende eenen plezierig. De wens is om het aanbod uit te breiden met een blok Groen in samen-passend onderwijsaanbod te realiseren. Vanuit de flexibele schil van de BOU hebbenwerking met het Aeres in Heerenveen. rekenspecialisten verschillende diagnostische rekenonderzoeken uitgevoerd op deHet aanbod voor (hoog)begaafde leerlingen heeft binnen Ambion een sterke veran-scholen en zijn specialisten hoogbegaafdheid op aanvraag ingezet.kering. In 2024 hebben we het bestaande aanbod doorontwikkeld. Dit betreft de bo-Voor het inschakelen van de specialisten van de BOU ligt het accent telkens op hetvenschoolse Peergroepen, de ondersteuning vanuit de BOU en de kenniskring hoog-vroegtijdig inschakelen van ondersteuning. Daarbij zijn eigenaarschap en het kennenbegaafdheid. Daarnaast hebben we in het verslagjaar een kijkwijzer ontwikkeld voor van je eigen grenzen als professional belangrijke aspecten. Leerkrachten formulerenhet screenen en ondersteunen van het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong. voorafgaand aan de inzet van de BOU een ondersteuningsvraag. De intern begeleiderDit naar aanleiding van een masterclass van Tessa Kieboom. De structurele inzet van speelt hierbij een belangrijke rol onder andere door de inzet van Consultatieve Leerlingdeze kijkwijzer vraagt voor het komende jaar nog de nodige aandacht. 3517'