b'Leerkrachten verzamelen systematisch informatie over de leerlingen, stellen doelen enOnderwijsresultatenensturinggebruiken de informatie om hun onderwijsaanbod af te stemmen. Leerlingen die datDe eindopbrengsten van de scholen zijn over het algemeen voldoende tot goed en nodig hebben krijgen extra aanbod, ondersteuning en begeleiding waarbij aandacht ispassen bij de kenmerken van de leerlingpopulatie. Dit betekent dat de opbrengsten voor de bevordering van gelijke kansen.minimaal boven de signaleringswaarde van de onderwijsinspectie liggen. Het is onze 2.1 De basis verstevigenDe gezamenlijke focus op het onderwijsleerproces wordt gerealiseerd door deambitie dat de eindopbrengsten op of boven het landelijk gemiddelde liggen van de volgende punten: scholen met dezelfde schoolweging. Deze ambitie hebben wij omdat wij willen dat Kennisdeling binnen Ambion onze leerlingen optimale kansen krijgen om hun mogelijkheden en talenten te benutten. Kwaliteitsmap/inspectiemap op iedere school Alle scholen zorgen voor een zorgvuldige analyse van de eindopbrengsten. Deze is Begeleiding (startende) leerkrachten en directeuren terug te vinden in het schooljaarverslag. Daarmee maakt de school direct een vertaling Leesoffensief Ambion naar verbeterdoelen/acties in het schooljaarplan. De beleidsadviseur onderwijs bewaakt en stimuleert de kwaliteit van de analyses.Burgerschap/Schoolklimaat visie en aanbodSociale Veiligheid Daarnaast stelt elke school doelen met betrekking tot de tussenopbrengsten die passen Leesoffensief bij de leerlingpopulatie. De tussenopbrengsten zijn de resultaten van de methode onaf-hankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem van CITO voor de groepen 3 t/m 8(Leerling in Beeld). De school analyseert de tussenopbrengsten halfjaarlijks. Deze analyses sturen op en brengen focus in het beleid van de school. De trendanalyse wordt binnen het scholenteam gepresenteerd, zodat deze nog scherper weggezet kan worden.Zie voor de eindopbrengsten en doorstroom naar het VO 2024 doel 1 in de paragraaf Realisatie strategische doelen.InterneauditsBinnen het kwaliteitssysteem van Ambion hebben de interne audits een belangrijke plaats als het gaat om sturing op kwaliteit, continue kwaliteitsverbetering en bestuurlijk zicht op kwaliteit. De interne audits worden volgens het handboek Zelfevaluatie en Audits 2.0 uitgevoerd. Iedere school ontvangt minstens n keer in de vier jaar het Veiligheidenschoolklimaat auditteam van Ambion voor een interne audit. Op verzoek van de school of het bestuur De directeur en het schoolteam zorgen voor een veilige leeromgeving voor leerlingen.kan een tussentijdse audit worden georganiseerd. De uitkomsten van een interne audit Dit is zichtbaar in de sociale opbrengsten. Het pedagogisch klimaat draagt bij aan hetzijn richtinggevend bij het opstellen van het school(jaar)plan. Tijdens de audits staat de bevorderen van zelfvertrouwen van leerlingen en daarmee aan de ontwikkeling totzelfevaluatie van scholen, een bredere betrokkenheid in de organisatie en de follow-up betrokken wereldburgers.van de audits centraal. De onderwijsteams ervaren de interne audits als zeer plezierig. Het auditteam heeft een open, onderzoekende houding. Daarnaast wordt op basis van Zie voor de resultaten van de meting sociale veiligheid 2024 doel 1 in de paragraafeen zelfevaluatie van de school een waardering van de verschillende kwaliteitsgebieden Realisatie strategische doelen. gegeven. Hierdoor ontstaat een opbouwend en op kwaliteitsverbetering gericht gesprek.14'