b'2.3Onderzoekend lerenBinnen Ambion werken we vanuit een onderzoekende, lerende houding om daarmee de onderwijs-& werken kwaliteit verder te ontwikkelen en versterken. Daarom hebben wij een PDSA-cyclus (Plan, Do, Study, Act). Daarin staat onderzoekend werken en leren centraal voor continue verbetering: onderzoek als kloppend hart van onze organisatie. Door opleiding, intervisie en coaching omarmen alle medewerkers het onderzoekend werken en leren als tweede natuur en is dit zichtbaar in hun houding en gedrag. Strategischedoelen2024 Op het merendeel van de scholen van Ambion wordt gewerkt binnen leerteams. Deze leerteams worden begeleid vanuit de IB-1. Medewerkers worden gestimuleerd om vanuit bevlogenheid te ers die de opleiding Kwaliteitscordinator volgen. Ook binnen het werken aan hun eigen professionaliteit. team van IB-ers en het directieteam wordt er in leerteams gewerkt. 2. Medewerkers van Ambion leren door te onderzoeken enNaast de leerteams op scholen hebben we ook een kweekvijver experimenteren. met potentile directeuren. We streven ieder jaar om vier potentials Realisatiedoelen in de kweekvijver te hebben. In 2024 hebben we ervoor gekozen om de potentials, naast twee intervisie momenten in het jaar, uit te 1. Medewerkerswordengestimuleerdomvanuit nodigen voor de studiedagen van directeuren. Zo zijn de potentialsbevlogenheidtewerkenaanhuneigenprofessionaliteit. uitgenodigd bij de studiedag waarbij professionele cultuur centraal stond en effectieve communicatie hard op de boodschap, zacht De subsidie Groeikracht is in 2024 toegekend aan twee scholen vanop de relatie. Zij hebben dit als zeer leerzaam en waardevol ervaren.Ambion, de Westermarskoalle en de Albertine Agnesschool. Met2. MedewerkersvanAmbionlerendoorteGroeikracht worden teams in hun kracht gezet om zelf ontwikkeling onderzoekenenexperimenteren.binnen het onderwijs in gang te zetten. Met ondersteuning van een externe expert gaan leraren en schoolleiders aan de slag met vraag- Door samen te werken aan kwaliteitsontwikkeling ontstaat een stukken in hun eigen praktijk en met hun ambities. Hierbij leren zeverbetercultuur waarin onderzoek centraal staat. Vanuit de leer-hoe ze inzichten uit onderzoek effectief kunnen toepassen. Op dieteams in het IB-netwerk en de directeuren worden medewerkers manier werkt een team stap voor stap aan het versterken of ontwik- op de scholen gemotiveerd om onderzoekend hun onderwijskwa-kelen van een onderzoeks-en verbetercultuur binnen de school. Hetliteit te verbeteren. Het krijgen van vertrouwen om verantwoord te programma Groeikracht is binnen de teams van de twee scholenexperimenteren is hierin essentieel. Vanuit deze lerende houding gemplementeerd en heeft nu al de nodige effecten op de verander- kunnen medewerkers hun expertise en talenten optimaal inzetten. cultuur binnen de teams. Wij zien de met onderzoek onderbouwde ontwikkeling in de scholen inmiddels terug in de schooljaarplannen en schooljaarverslagen. 28'