b'Rentabiliteit WeerstandsvermogenDe formule luidt: (0,5*aanschafwaarde gebouwen x 1,27) + boekwaarde resterende materile vaste activa + (omvangafhankelijke rekenfactor 5% x totale baten). 2022 De signaleringswaarde berekent het normatieve publieke vermogen van de stichting. Als het werkelijke publieke eigen vermogen hoger is dan de signa-leringsgrens, is dit een signaal dat er mogelijk sprake is van bovenmatig eigen vermogen.De signaleringswaarde van Ambion bedraagt in 20213.666.083. Het eigen vermogen van Stichting Ambion bedraagt op 31 december 2021 6.527.598. In beginsel heeft Stichting Ambion genoeg buffer om bezittingen te financie-ren en de risicos op te vangen. Ook kan geconcludeerd worden, uitgaande van Rentabiliteit Weerstandsvermogen de signaleringswaarde, dat Stichting Ambion een bovenmatig eigen vermogen Dit kengetal geeft aan wat het resultaat is in vergelijking met deDit kengetal geeft een beeld hoe solide de financile positie is van Stichtingheeft van2.861.515. Het bovenmatig eigen vermogen wordt deels ingezet totale baten (incl. financile baten). Ambion. Het geeft inzicht in de mogelijkheden om niet voorziene financilevoor toekomstige ontwikkelingen, te weten:tegenvallers (risicos) in het begrotingsjaar op te vangen. Het Ministerie hanteert Als het nodig is om de financile positie te versterken (bijvoorbeeld een ondergrens van 5%. De benodigde investeringen die nodig zijn voor toekomstbestendig bij een te lage solvabiliteit en/of liquiditeit), dan is een (meerjarige) onderwijs van Stichting Ambion 2.0;rentabiliteit van 0% wenselijk.De in het verleden gevormde bestemmingsreserves ad810.537. Als alle reserves op peil zijn ligt een (meerjarige) rentabiliteit van 0% Signaleringswaarde bovenmatig publiek vermogen De komende jaren leidt dit tot uitgaven;meer in de lijn der verwachting. Immers de bekostiging wordt danVanaf het jaar 2020 hanteert de inspectie voor het eerst de signalerings- De nieuwe regels met betrekking tot de nieuwe waardering en zoveel mogelijk ingezet voor het geven van onderwijs.waarde voor mogelijk bovenmatig eigen vermogen. De inspectie kijkt bij deverslaglegging voorziening groot onderhoud vanaf het jaar 2024. hoogte van de reserves naar de individuele signaleringswaarde van Ambion.De verwachting is dat tussen de n en twee miljoen moet worden Aanleiding is geweest dat de inspectie in 2018 uit het rapport De financileovergeheveld van eigen vermogen naar voorzieningen;Staat van het Onderwijs 2017 concludeerde dat de reserves van onderwijsin-stellingen geleidelijk toenemen. De inspectie heeft een formule ontwikkeld omHet opvangen van eventuele nadelige effecten van het nieuwe te berekenen wat een bestuur redelijkerwijs aan eigen vermogen nodig heeftwetsvoorstel Vereenvoudiging van de bekostiging primair onderwijs om bezittingen te financieren en risicos op te kunnen vangen. Uitgangspuntmet ingang van het jaar 2023.van de inspectie is wel dat het normatieve eigen vermogen geen harde norm is, maar een startpunt voor een gesprek.52 53'