b'Personeel ArbeidsmarkttoelageOok in 2021 stonden we voor de uitdaging om zoAmbionkent een redelijk onevenwichtig perso- In 2021 heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen De arbeidsmarkttoelage in het 2.3HR goed mogelijk om te gaan met het Covid-19 virus.neelsbestand,meer dan32%van het personeelleven geroepen. Deze toelage is bedoeld voor scholen die een uitdagende leerlingenpopulatie hebben.Aantal medewerkersVP GZD MF %NVEen deel van het onderwijs moest in het voorjaaris 55+.In dekrappe arbeidsmarktwillen weDeze scholen kunnen hun vacatures moeilijker invullen en hebben een hoger verloop onder het perso- Totaal397 4,87 31,22 0,78 52,12digitaalvanuit huisgegeven worden. Om mede- datjonge professionals voorAmbionkiezen, maarneel.Bij Ambion betreft dit 3 scholen. Met de MR-en van deze scholen zijn afspraken gemaakt hoe we Doelen en resultaten werkers te ondersteunen in hun welbevinden is inmoeten we tegelijkertijdonderzoeken of we meermet deze toelage omgaan.VP=verzuimpercentagehet voorjaar van 2021 de mogelijkheid gebodenmoeten sturen op duurzame inzetbaarheid en online yogalessen te volgen. Dit werd erg gewaar- vitaliteit van de oudere medewerkers en andereFormatieproces GZD=gemiddelde verzuimduur Formatieprocesdeerd, en er werd veel gebruik gemaakt van ditgeneraties binnen Ambion. Het formatieproces was in 2021 behoorlijk complex, vooral omdat de NPO-gelden beschikbaarMF=meldingsfrequentievereenvoudigen enaanbod. kwamen en er twee formatieprocessen naast elkaar plaatsvonden. Het formatieproces blijkt een%NV =percentage nulverzuim versnellen Vacatures intensief gebeuren te zijn. In 2021 is in overleg met de directeuren besloten om het proces voorHet gemiddelde verzuimpercentage is in 2021 licht geste-Door de (tijdelijke) uitval van medewerkers doorschooljaar 2022-2023 aan te passen om het sneller, duidelijker en transparanter te maken. gen: 4,87% ten opzichte van 4,38% in 2020. Vooral het corona is in 2021 is veel gebruik gemaakt vanBinnenAmbionis in 2021de personele bezet- lang-verzuim ( 6 weken) is relatief hoog. Werknemers de vervangingspool. Aan het eind van 2021 be- ting in de groepennagenoeg gelukt.Een aantalDigitale dossiers melden zich niet snel ziek (lage meldingsfrequentie), maar tekende dit dat er zo nu en dan geen vervangersNPO-vacatures zijn niet tijdig ingevuld. De ver- wanneer iemand ziek wordt, leidt dit relatief vaak tot lang-ingezet kon worden vanuit de pool, omdat die ervangingspool was in 2020 door de krimp ietsIn 2021 zijn afspraken gemaakt met een externe partij om onze personeelsdossiers te digitaliseren.durig verzuim. Het percentage nulverzuim (medewerkers Papieren personeels- niet meer waren. In 2021 kwam er extra middelenverder uitgebreid met medewerkers met een vastIn het voorjaar van 2022 is dit project afgerond.die zich geen enkele keer ziekgemeld hebben) is wel lager dossiers vervangen doorbeschikbaar vanuit het Nationaal Programmacontract. Echter in 2021 heeft er al een correctiedan vorig jaar (63,19 in 2020 ten opzichte van 52,12 in digitale dossiers Onderwijs waardoor de krimp waar ook Ambionplaatsgevonden en zijn meer mensen met eenVerzuim 2021). mee te maken heeft, kon worden opgevangen.vast dienstverband in de basisformatie geplaatst. Het organiseren van een flexibele schil voor deEr is extern geworven voor meerdere directeu- 8toekomst blijft een actueel thema. Verder is sprakeren en een IB-er.Daarnaast is er met regelmaatQuickScan Personeelvan een tekort aan leerkrachten, waardoor hetgeworven voor leerkrachten bovenbouw. Het6 In 2021 is een risico-inventarisatie & evaluatie (RI & E) uit-Arbeidsmarkt- sturen op een financieel verantwoorde bezettingvalt op dat het lastiger wordt om leerkrachten te4 gevoerd, Dit is een middel om de gezondheid en veiligheid communicatie dooront- lastig blijkt.werven voor scholen die meer zorg kennen.2 van een organisatie en haar medewerkers te stimuleren. wikkelen om succes- Onderdeel van een RI & E is een Quickscan personeel.voller vacatures inDe leeftijdsopbouw van het personeelsbestandZij-instromers en LIO-ers 0te kunnen vullen is in onderstaande tabel weergegeven. 2021-02 2021-04 2021-06 2021-08 2021-10 2021-12We hebben in 2021viernieuwe zij-instromersmogen verwelkomen op de scholen.Weheb-ben5afgestudeerde leerkrachten die als LIO bijVerzuimpercentage voortschrijdend verzuimpercentageons werkzaam waren een contract kunnen bieden. Om ervoor te zorgen dat zij zich thuis blijven voelenDe QuickScan laat op werkgeversniveau (= het gemiddelde bij Ambion, werken we continu aan de begeleidingVerzuimkengetallen (gemiddeld over 2021): van alle scholen) een positief beeld zien. Op een paar items van startende leerkrachten. In het verslagjaar is dena is er bovengemiddeld gescoord. Ook het onderwerp begeleiding van startende leerkrachten opnieuwVerzuimpercentageKort: 1 - 7Middel: 8 - 42Lang: 43 - 730 Lang: 2 jr. werkdruk is gemiddeld genomen positief beoordeeld, wat verbeterd. De contactpersoon heeft regelmatigna een hectisch (corona)jaar toch wel bijzonder is.Aan-gesprekken met de startende leerkrachten en4,87 0,40 0,81 3,66 0,06 dachtspunten op bestuursniveau zijn: elkaar aanspreken op verzorgt intervisie.gedrag, voldoende pauze, overwerk en klimaat.28 29'