b'Belangrijkste ontwikkelingen op de meerjarenbegroting Balans in meerjarig perspectief Meerjarenbalans 2021-2025De budgethouders, de bestuurder, de beleidsadviseurs en de directeuren Realisatie Ambion Academie. Permanent leren zien we als een professionelegeven tijdens het begrotingsproces aan wat hun plannen, investeringsopgave van elk Ambion medewerker. We richten de werk- en leeromgeving De ontwikkeling van de balanspositie is gebaseerd op de meerjarenbegroting aanvragen en bijzondere wensen voor het komende jaar en daarop- zo in dat dat mogelijk wordt en faciliteren op na- en bijscholing; 2022-2025 en heeft de balans per 31 december 2021 als uitgangspunt. Op volgende jaren zijn. Deze zijn verwerkt in bovengenoemde meerjaren- De toekomstige boekjaren vertonen een positief resultaat, maar om dat te basis van voortschrijdend inzicht zijn een aantal balansposten gewijzigd. Hoe-begroting. Er wordt genvesteerd in meubilair, ICT, OLP en overigebereiken zijn de volgende maatregelen noodzakelijk: wel het gaat om prognosecijfers kan het volgende worden gesteld:materiele vaste activa. In het jaar 2022 vindt er een nieuwe Europeseaanbesteding plaats op het gebied van nieuwe hardware (iPadsetc.).De materile activa neemt in het jaar 2022 toe. Voor het jaar 2022 staan de De investeringen 2022-2025 zijn verwerkt in het Kasstroomoverzicht vervangingsinvesteringen van het ICT-plan Ambion op de rol. Vervolgens2021-2025. - Continue aandacht voor de formatie die in verhouding staat met denemen de materile activa door afschrijvingen af over de jaren 2023-2025;daling van het aantal leerlingen en die recht doet aan de kwaliteit Hoewel het nettoresultaat voor de jaren 2022 t/m 2025 een negatief van het onderwijs; De vlottende activa nemen in het jaar 2023 af. Met ingang van 1 januari 2023beeld laat zien, is het uiteindelijke resultaat een licht positieve begroting treedt het nieuwe wetsvoorstel vereenvoudiging van de bekostiging primairvoor de jaren 2022 t/m 2025. Daarbij moet worden opgemerkt dat er bij - Met organisatieontwikkeling Ambion 2.0 wil Ambion een duurzameonderwijs in. Eind januari 2021 heeft het Tweede Kamer ingestemd met heteen aantal posten sprake is van onttrekking uit bestemmingsreserves. organisatie zijn die voorbereid is op de toekomst en deze met ver- wetsvoorstel. Het Ministerie van OCW gaat dan over van schooljaarbekosti In het verleden is hiervoor gereserveerd en dit leidt voor de komende trouwen tegemoet kan zien. Dit betekent dat er een antwoord wordtging naar kalenderjaarbekostiging. Deze aanpassing zal leiden tot een iets jaren tot uitgaven; geformuleerd op hoe het onderwijslandschap van de toekomst er inlagere vermogenspositie. De liquiditeitsratio wordt plm. 1,9 wat nog steedsonze regio uit komt te zien. Door te kiezen voor een duurzame orga- goed is te noemen om op korte termijn aan de verplichtingen te kunnen voldoen;De baten zijn gebaseerd op geprognosticeerde ontwikkeling van het nisatie wordt voorkomen dat er ad-hoc oplossingen gezocht moetenHet Eigen Vermogen daalt in 2022 ten opzichte van 2021 door het afboekenaantal leerlingen en de meest recente gegevens gepubliceerd in de worden voor problemen die zich aandienen en kan er meer op basisvan de balanspost Vordering OCW als gevolg van het nieuwe wetsvoorstelStaatscourant oktober 2021; van langetermijnvisie gewerkt worden. In 2022 zal het ontwerp vanvereenvoudiging van de bekostiging primair onderwijs, maar blijft de komende het nieuwe Ambion-landschap worden besproken en vastgesteldjaren daarna op een redelijk stabiel niveau. De verwachting is wel dat er eenTen aanzien van de krimp willen we vanuit het oogpunt van kwaliteit (Van richten naar inrichten).verschuiving gaat plaatsvinden in het Eigen Vermogen naar kijken of we kwalitatief goed onderwijs voor alle kinderen beschikbaar Belangrijke onderwerpen die in het ontwerp worden meegenomenVoorzieningen. Vanaf het jaar 2024 verandert de RJ-methodiek en de verslag- kunnen maken. We willen thuisnabij onderwijs en ook kwalitatief goed en waarover verdere besluiten moeten worden genomen en die inlegging voor de verwerking van groot onderhoud. De verwachting is dat onderwijs. Deze beide waarden blijven in het proces naast elkaar staan lijn van een nieuw Koersplan (2023-2025) liggen zijn o.a. integraletussen de 1 miljoen en 2 miljoen euro moet worden overgeheveld van de en we werken samen met de partners in de regio aan werkbare toe- IKC-ontwikkeling, samenwerking en efficintie kleine scholen, filoso- algemene reserve naar voorziening onderhoud. De effecten van deze wijzigingkomstbestendige oplossingen. Dit is onze maatschappelijke opdracht!; fie en organisatie van leidinggeven, verbreding onderwijsaanbod enzijn nog niet verwerkt in onderstaande meerjarenbalans. De komende jaren concepten en duurzaamheid. wordt duidelijk wat de consequenties zijn van deze wetswijziging.In de interne organisatie blijven we werken aan een gezonde verhoudingtussen het primaire proces en de ondersteunende processen. Dit is De voorzieningen nemen optisch af, omdat de nieuwe regelgeving met zichtbaar in bijvoorbeeld de verhouding tussen het aantal directieleden betrekking tot de verslaglegging van groot onderhoud nog niet is verwerkt inen het aantal leerlingen en in de omvang van het servicebureau en de onderstaande meerjarenbalans. De daling wordt met name veroorzaakt doorbovenschoolse ondersteuningsunit; uit te voeren onderhoud ten opzichte van voorgaande jaren aan de school gebouwen. Voor het uit te voeren is een meerjarenonderhoudsplanning(MJOP) opgesteld. 48 49'