b'Financieel beleid Allocatie van middelen van onttrekking uit bestemmingsreserves. In deonderwijs. De afschaffing van de gemiddelde meerjarenbegroting is namelijk rekening gehoudengewogen leeftijd (GGL) en het percentage onder-2.7FINANCIN Het financieel beleid is erop gericht omOpstellen en vaststellen jaarverslag vorigHet bestuur ontvangt middelen van het Ministerie. De hoe- met lasten waarvan de dekking is geregeld in debouwleerlingen leidt tot herverdeeleffecten. zoveel mogelijk middelen beschikbaar teboekjaar, bestuursverslag en de jaarrekening. veelheid middelen is afhankelijk van een aantal variabelenbestemmingsreserves. Deze reserves zijn in hetEr komt een gedegen overgangsregeling om stellen voor het primaire proces. Daar- Het is een verantwoordingsdocument over het gevoerdezoals het leerlingenaantal en de leeftijd van ons personeel.verleden gevormd.scholen en besturen tijd te gunnen hun beleid naast is financieel beleid erop gerichtbeleid (van jaardoelen naar strategisch beleid) en deAlle toekenningen worden daarbij berekend op school- aan te passen aan de nieuwe bekostiging. Doelen en resultatende continuteit van de organisatie tecijfermatige positie van de stichting. Geplande opleve- niveau maar beschikbaar gesteld op bestuursniveau. DeToekomstige ontwikkelingen De inwerkingtreding van de nieuwe bekostiging waarborgen. Voor het waarborgen vanring: Februari tot en met april van een kalenderjaar. kosten van het bestuur, servicebureau en de bovenschoolsebetekent het einde van de balanspost vordering de continuteit van de organisatie en hetmiddelen maken onderdeel uit van de totale stichtingsbe- Vanaf 1 januari 2023 heeft het primair onderwijsop OCW.Als gevolg hiervan zal het boekhoud-Financile kengetallenrealiseren van de missie en visie zijn deOpstellen en vaststellen vangroting. Voor de bepaling en de verdeling van de middelente maken met een vereenvoudiging van de be- kundig eigen vermogen eind 2022 dalen, wat van zijn en blijven op orde strategische doelen van de organisatiehet (meerjaren-) bestuursformatieplan gelden de volgende uitgangspunten: kostiging. In de kern bestaat de vereenvoudiginginvloed is op signaleringswaarden gerelateerd zoveel mogelijk gekoppeld aan het iden- voor het volgend schooljaar (beleidsmatige en formatiefuit de volgende maatregelen: aan vermogen en liquiditeit. Voor ons zeker van titeitsbewijs en de geformuleerde koer- financile planning). Oplevering: Mei van een kalenderjaar. Onderlinge solidariteit en gezamenlijke belang, aangezien het publiek eigen vermogen Publiek eigensuitspraken. Hiermee wordt voldaan aan verantwoordelijkheid; 1.De gemiddelde gewogen leeftijd (GGL) zich ruim boven de signaleringswaarden bevindt. vermogen bovenhet speerpunt van het bestuur dat deUitgaan van wat hebben we nodigwordt afgeschaft;signaleringswaarde afzonderlijke scholen en de stichting alsOpstellen van de 9- maandrapportagein plaats van waar hebben we recht op; 2.Het onderscheid in de bekostiging tussenMet ingang van 1 januari 2024 wordt de ver-geheel meer inzicht hebben in de keuzesvan een kalenderjaar onderbouw en bovenbouw verdwijnt; werking van de voorziening groot onderhoud die zijn gemaakt over de inzet vanDeze bestaat uitsluitend uit een financile rapportageBovenschools organiseren waar het kanherzien. Onze stichting heeft al een voorziening Negatieve begroting,middelen en bijbehorende ambities. en op schoolniveau waar het moet 3.De personele en materile bekostiginggroot onderhoud. Vanaf 1 januari 2024 kan er maar positief finan- met betrekking tot de staat van baten en lasten, eenworden samengevoegd; gekozen tussen twee mogelijkheden, te weten:cieel resultaat (dooraantal analyses, een forecast van de staat van baten enUitgaven goed monitoren; 4.De volledige bekostiging wordt op NPO-gelden) Planning en control lasten voor het kalenderjaar, risicos en het verloop vanEr bestaat een professionele cultuur van kalenderjaarbasis bepaald en uitbetaald, Het activeren en afschrijven van de vermogenspositie van de stichting. Deze rapportageelkaar aanspreken;waarbij ook de teldatum wijzigt vangroot onderhoud;Een goede planning en control is eropwordt besproken met de directies van de scholen enEr blijft ruimte bestaan / zijn prikkels tot onder- 1 oktober t-1 naar 1 februari t-1; Het vormen van een voorziening groot gericht om de doelstellingen van de or- voorgelegd aan de Gemeenschappelijke Medezeggen- nemerschap van schoolteams /directeuren.onderhoud via de componentenbenadering.ganisatie te realiseren. De instrumentenschapsraad (GMR) en de Raad van Toezicht.5.Voor het speciaal basisonderwijs geldt op ditvan planning (sturing) zoals het strate- Oplevering: Oktober van een kalenderjaar. De Raad van Toezicht heeft in december 2021 de meerjaren- moment de 2%-systematiek. Deze zal in de In het jaar 2023 wordt de keuze gemaakt voor gisch beleidsplan, de meerjarenbegrotingbegroting 2022-2025 goedgekeurd. De belangrijkste bud- nieuwe situatie niet meer van toepassing zijn. welke systematiek wordt gekozen.zijn gericht op het sturen en richtingget- houders zijn, naast de bestuurder, de beleidsadviseurs enZoals al bij punt 4 is aangegeven treedt metStichting Ambion zal in het jaar 2022 overgaan tot geven aan de organisatie. De instrumen- Opstellen en vaststellen de directeuren. Zij hebben in het begrotingsproces kunnende komst van de vereenvoudiging bekostigingschatkistbankieren om het betalen van negatieve ten van de control (beheersing) zoalsmeerjarenbegroting. aangeven wat de plannen, investeringsaanvragen en bijzon- Primair Onderwijs een verandering op met derente over het aanhouden van betaal-en spaarte-de tussentijdse voortgangsrapportages,In de meerjarenbegroting is de eerste schijf tevens dedere wensen voor het komende jaar en daaropvolgende jarenleerlingentelling. 1 oktober T-1 maakt plaats voorgoeden te voorkomen. Nederlandse banken rekenen managementrapportage en de financilebegroting voor komend kalenderjaar. Het geheel wordtzijn (bijvoorbeeld op gebied van personeel, scholing, mate- 1 februari t-1. Met andere woorden: De kalender- 0,5% negatieve rente over saldi boven de100.000. jaarrekening zijn bedoeld om de voort- voorgelegd aan de GMR en de Raad van Toezicht. Derile zaken en investeringen). De beleidsadviseurs besprekenjaarbekostiging 2023 (periode 1 januari 2023 totDe grenzen en hoogte van de rente zijn ook aan gang van de plannen te meten en indienRaad van Toezicht legt de begroting ter goedkeuringhun domeinbegroting met de directeuren. Deze manier vanen met 31 december 2023) wordt bepaald aanverandering onderhevig waardoor de financile nodig bij te sturen. Bij de stichting be- voor aan de Gemeenteraad. Na goedkeuring door debegroten vergroot de betrokkenheid bij de keuzes die zijnde hand van het aantal leerlingen op 1 februarieffecten (op onze publieke middelen) steeds groter staat de planning- en controlcyclus (opgemeenteraad volgt de vaststelling door het Collegegemaakt voor de begroting.2022. Het jaar 2022 wordt gebruikt om inzicht teworden. Gezien de liquiditeitspositie van Stichting hoofdlijnen) uit de volgende onderdelen: van Bestuur. Oplevering: Najaar van het kalenderjaar. Alle jaarschijven van de meerjarenbegroting 2022-2025krijgen wat de gevolgen zijn voor ons bestuur vanAmbion besparen we hiermee jaarlijks ca.30.000 zijn sluitend. Bij een aantal begrotingsposten is er sprakede vereenvoudiging van de bekostiging primairaan te betalen rente.40 41'