b'Beheer en onderhoud De projecten die in 2021 zijn opgestart en afgerond: 2.5VASTGOED LindHorst huisvestingsadviseurs voert voor Am- meinen van het servicebureau en de scholen zijnAmbion heeft dus op eenUitbreiding Westermarskoalle:Opstellen Duurzaam Vastgoed Investeringsplanbion het beheer en onderhoud uit voor de vijftienbetrokken gaan we voor de komende jaren con- aantal scholen te makenEr zijn 2 groepsruimten, een directiekamer(DVIP) per school: we streven naar groene duurzame gebouwen in juridisch eigendom, en ook VvE Fa- crete acties uitzetten om het tij in deze te keren. met niet bekostigde over- en een berging gerealiseerd; scholen. Per school zijn alle mogelijke duurzame opties in Ambion heeft vijftien gebouwen in juri- cet en VvE Akkrum. Het gaat hierbij om planning,capaciteit, ook wel (norma- kaart gebracht. Denk hierbij aan bijvoorbeeld zonnepane-disch eigendom en beheer. De overigebeheer, cordinatie, begeleiding, rapportage, entieve) leegstand genoemd.Verduurzamen buitenterreinen len en ledverlichting. We willen maatschappelijk bewuste gebouwen zijn in eigendom en beheer, bijincidenteel om directievoering bij bouwprojectenLeegstand kost geld omdat de Vereniging van Eigenaars (VvE) Facet,als het bouwheerschap bij Ambion ligt. De kwa- Ruimtebehoefte en capaciteit deze vierkante meters welAlbertine Agnesschool, It Btenplak, It Has- keuzes maken en het scholenbestand verduurzamen bin-VvE Akkrum en VvE De Akkers, Stichtingmoeten worden onder- kerplak, De Ynset en MFC Facet: er is eennen de beschikbare middelen. Dit met oog op de toekom-liteit van de schoolgebouwen is essentieel voorDe ruimtebehoefte van een school wordt bere- pilot gestart met een externe partner om eenstige eisen aan duurzaamheid, energie labels en gasloos;De Kompenije, gemeente Heerenveen,het geven van goed onderwijs. Huisvesting kankend op basis van het leerlingenaantal. Aan dehouden en gexploiteerd.uitdagende, leerrijke speelomgeving te ont-gemeente De Fryske Marren en vastgoed- bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs, deAls er bij nabijgelegen management Estea/Vastestate.hand van leerlingenprognoses wordt bekekencollega-scholen sprake iswerpen. Voor 4 van de 5 locaties is een vlek- Ontwikkelen digitaal dashboard:verhoging van de productiviteit en het aantrekkenwat de ruimtebehoefte van een school is op kor- van een tijdelijk tekort aankenplan en ook een schetsontwerp opgesteld.Ontwikkelen van een digitaal dashboard met daarin alle van nieuwe leerlingen. Ambion streeft voor haarte, middellange en lange termijn. Gemeentelijkeruimte, kunnen zij wordenHet schetsontwerp wordt waar nodig aange- gebouwelementen. Op basis van de NEN-2767 wordt de Doelen en resultatenscholen een huisvestingssituatie na die past bijprognoses laten voor de korte, middellange endoorverwezen naar dezepast tot een definitief ontwerp; conditie van de gebouwen- en installatiedelen gemeten. haar visie op het onderwijs. Daarin werken welange termijn nog steeds een afname in het leer- leegstand bij Ambion.Het is een praktische tool waarmee we alle huisvestings-samen en zoeken we afstemming met partners inlingenaantal te zien. Ambion heeft dus te makenVoor scholen is dit vaakOptimaliseren binnenklimaat componenten in beeld hebben, om strategische keuzes te Voor onze scholeneducatie, welzijn en zorg, en een verankering inmet een dalend leerlingenaantal, met name in deniet wenselijk, omdat eenAlbertine Agnesschool: aantal lokalen zijnkunnen maken;streven we een huis- de sociaalmaatschappelijke omgeving.kleine kernen. Door de daling van het aantal leer- school dan wordt verdeeldgeoptimaliseerd door het plaatsen van een vestingssituatie na dielingen is er sprake van niet bekostigde overcapa- over meerdere locaties watnieuwe ventilatorbox in het bestaande lei- Aanbrengen camera-bewakingpast bij onze visie opBij toekomstige bouwplannen streeft Ambion, alsciteit.ten koste gaat van onder- dingwerk en het leveren en plaatsen van eenEkke de Haanschool en MFC Akkrum;het onderwijs.dat gewenst en mogelijk is, naar multifunctionelewijstijd en teambuilding.nieuwe dak ventilator;gebouwen die een integrale benadering van hetOok heeft het organisato- De Optimist:opgroeiende kind stimuleren. risch en financieel impact.Optimaliseren klimaatbeheersysteem het creren van een open verbinding tussen het groepslo-FeitelijkNormatieveOver- NietAmbion kiest dan lieverbij MFC Akkrum;Langetermijnvisiecapaciteitruimtebe- capaciteit: bekostigd: voor het in medegebruikkaal en de centrale ruimte (leerplein) van de onderbouw;gebouwen is opgesteldLeerlingenaantallen totaal: hoefte: geven of verhuren van de op basis van het profielleegstand aan een maat- Albertine Agnesschool: Het Slingertouw:van de school en opDe afgelopen jaren zijn er minder leerlingen inge- 24.481 m 2 20.197 m 2 4.284 m 2 4.001 m 2 schappelijke partij die hethet realiseren van een scheidingswand in hethet afsluiten van een open ruimte in een gang, waardoor er basis van het integraalstroomd bij de scholen van Ambion.bvo (leegstand) onderwijs, de kinderen en/ speellokaal, waardoor er aan n zijde van heteen extra groepsruimte is ontstaan;huisvestingsplan vanEr is sprake van krimp en daarnaast verliest Ambi- of de omgeving (wijk/dorp)speellokaal, een extra groepsruimte is ontstaan. de gemeenten Deon marktaandeel aan het Bijzonder Onderwijs enondersteunt. Ambion stelt Fryske Marren enFeitelijk aantalAantalNietvoorop dat leegstand zo- It Btenplak:Heerenveen De Buitenkans in gemeente Heerenveen. Ondanksgroepsruim- bekostigdebekostigd: MFC De Akkers: het maken van plannen voor de realisatie van een mul-de krimp willen nog steeds thuisnabij en kwalita- ten: ruimten: veel mogelijk wordt beperkthet aanbrengen van een scheidingswand in hettifunctioneel gebouw (buitenlokaal) welke gebruikt kan tief goed onderwijs aanbieden aan alle kinderen inen wordt ingevuld doorgedeelte van Route0513. De extra groepsruim- worden door OBS It Btenplak, Keatsferiening Op e Grins multifunctioneel gebruik de gemeenten De Fryske Marren en Heerenveen.175 142 33ten dienste van of aanvul- te komt in gebruik van Spring! Op basis vanen de Pipegeal (dorp);We werken samen met de partners in de regio aanlend op onderwijs. het aantal leerlingen per 1 oktober 2021 heeft werkbare toekomstbestendige oplossingen. MetSpring! ruimtegebrek en heeft Route 0513Aanschaf module een integrale aanpak waarbij de verschillende do- overcapaciteit;voor digitaal contractenbeheer.36 37'