De financiële positie van Ambion is zonder meer goed. De risicoanalyse geeft aan dat de risico’s uitgedrukt in één totaalbedrag € 4.078.000,- bedraagt. De Algemene reserve bedraagt eind 2018 € 6.358.000,-. Gesteld kan worden dat het vermogen ruim voldoende is voor het dragen van de risico’s en is er overall sprake van een laag/gemiddeld risicoprofiel in relatie tot het vermogen. Het vermogen is ook ruim voldoende om de ambities voor de komende jaren te realiseren. Toekomstige uitdagingen Om de continuïteit van Ambion te kunnen waarborgen, is continuïteit op zowel korte als lange termijn van belang. Op de lange termijn gaat het vooral om de stip op de horizon in de vorm van een strategisch beleidsplan, financieel beleidsplan en meerjarenperspectief. Op korte termijn kunnen we het bedrijfsmatige proces vaak via de planning- en controlcyclus bijsturen. In het meerjarenperspectief hebben we een drietal mogelijke risico’s beschreven. Personele risico’s De belangrijkste kosten van Ambion worden gevormd door de (vaste) formatie die we inzetten. Het grootste financiële risico wordt gevormd door het ontstaan van verschillen tussen de bekostiging en de werkelijke personele lasten. Prijsverschillen ontstaan door stijging van de loonkosten, die niet of niet geheel door de rijksoverheid wordt gecompenseerd. Daarnaast kan er sprake zijn van (tijdelijke) boventalligheid in de personele bezetting. Door goed en tijdig te anticiperen op de krimp beperken we deze risico’s tot een minimum. Materiële financiële risico’s Voor de materiële instandhouding van de scholen ontvangt Ambion een genormeerde vergoeding van het rijk. Diverse onderzoeken hebben echter aangetoond dat de werkelijke lasten vele BELANGRIJKSTE FINANCIËLE KENGETALLEN 32