BOU (Bovenschoolse Ondersteuningsunit) Versterken van passend onderwijs We willen ons passend onderwijs de komende jaren verder versterken aan de hand van acht thema’s: 1. Versterken van vroeg-signalering 2. Impuls handelingsgericht werken 3.  Coaching on the job binnen HGPD- trajecten 4.  Heldere communicatie over extra ondersteuningsmogelijkheden 5.  Kennis over opbrengsten en mogelijkheden van gepersonaliseerd leren met behulp van ICT 6.  Ontwikkeling naar een dekkend onderwijsaanbod in de regio Heerenveen 7.  Aanbieden van onderwijs- zorgarrangementen 8. Goede PO-VO afstemming Integraal Kindcentrum De vraag naar een integrale zorg- en onderwijsaanpak in de vorm van Integrale Kindcentra wordt steeds groter. Ook binnen Ambion zijn een tweetal scholen inmiddels begonnen met het ontwikkelen van een IKC. Het gaat om OBS Skoatterwiis in Oudeschoot en OBS De Optimist in Heerenveen. Een ontwikkeling die wij binnen onze koers hebben verankerd en dus van harte toejuichen. Onderwijsinspectie In 2018 zijn de volgende scholen door de onderwijsinspectie bezocht voor een thema-onderzoek: • Skoatterwiis: Op naar het VO • OBS Akkrum: Didactisch handelen • De Optimist: Dyslexie •  Van Maasdijkschool: Rekenen en wiskunde Alle thema-onderzoeken verliepen positief. 15