b'Koersplan 2023-2027 Koersplan 2023-20273. KoersthemasWe willen onze leerlingen ontwikkelen tot kritische, zelfstandige voor 2023-2027 en sociale wereldburgers. Onze scholen zijn de samenleving in het klein. Iedereen hoort erbij, we sluiten niemand uit en hebben WERELD- respect voor de verschillende wereldperspectieven. Iedereen mag De komende jaren bepalen zesAan elk koersthema en het aandachtsgebied verbinden we doelen,BURGERSCHAP* en kan zichzelf zijn en respecteert de ander in zijn of haar authenti-koersthemas onze strategische agenda: meetbare en merkbare resultaten en basisliteratuur. Ook de verschillendeciteit. We zijn lokaal verankerd en willen samen met onze omge-ving onze duurzaamheidsambities vastleggen. beleidsdomeinen hebben hun gentegreerde aandeel in de koersthemas.Professionele cultuurOnderzoekend leren en werken Voor het koersthema Passende organisatie-inrichting geldt dat de inrich- Waar gaan we voor (doelstellingen) Wat is merkbaar/meetbaar (resultaten)Onderwijs: uitdagend onderwijs ting volgt op de inhoud. Dit wil zeggen dat we de uitkomsten van de an-Onderwijs: onderwijs op maat dere koersthemas nodig hebben om een passende organisatie-inrichting1.We werken actief aan een *inclusieve en 1a. Werken aan het doorbreken van Samenwerken **participatieve organisatie en schoolcultuur; uitsluitingsmechanismen;Passende organisatie-inrichting te bepalen. Het koersthema Passende organisatie-inrichting kan dus pas inhoud en vorm krijgen als de andere koersthemas verder zijn uitgewerkt.*Met inclusie bedoelen we hier het doorbreken van1b. Participatie zoals schoolteams, MR, OR, LLR,uitsluitingsmechanismen ter bevordering van insluiting KIR, Ambion Whizzkids, etc.; Het aandachtsgebied De Basisvan verschillende achtergronden, perspectieven, verstevigen is de onderwijsbodemEvaluatie koersthemas ervaringen en ambities. 1c.Het organiseren van informele partner-**Met participatie bedoelen we hier medezeggenschap, schappen tussen bijvoorbeeld docenten enwaarop we kunnen bouwen enIn dit koersplan zijn per koersthema doelen geformuleerd met daarbijmet name inspraak (leerlingen, ouders/verzorgers en leerlingen waar ze werken aan projecten,door ontwikkelen. de meetbare en merkbare resultaten. Aan de hand van de meetbareexterne professionals) en besluitvorming (medewerkers innovaties, ideen of verbeterwensen en merkbare resultaten kunnen we de voortgang van een doelenvan Ambion). (dynamische teams);monitoren en/of evalueren. Jaarlijks maken we in februari/maart de2. We ontwikkelen een rijk wereldburgerschap 2a. Medewerkers van Ambion bedenken/balans op van de voortgang van de (jaar)doelen met de beleidsadviseurscurriculum;ontwerpen samen met leerlingen en en directeuren (zie koersplanning op pagina 20). De uitkomsten vanstakeholders, vanuit verschillende kritischedeze evaluatie worden meegenomen in het jaarverslag. Ook vormt de3. We werken aan kennisopbouw en -uitwisseling perspectieven, duurzame en rechtvaardigerond het thema wereldburgerschap opoplossingen voor (wereld)problemen (lokaal,evaluatie een jaarlijks terugkerend agendapunt in de overleggen metorganisatie-, school- en individueel niveau regionaal, nationaal of op wereldniveau);de GMR en Raad van Toezicht. (intern en extern);2b. Dit is een zichtbare rode draad in het In de schooljaarplannen worden de doelen van de verschillende4. We werken vak- en thema-overstijgend aan onderwijsaanbod;wereldburgerschap.koersthemas verder uitgewerkt op schoolniveau. In de schooljaar-2c.Ook wordt het direct gekoppeld aan hetverslagen (onderdeel van het schooljaarplan) evalueren de scholenvak Burgerschap en krijgt het zijn neerslaghun eigen doelen van het afgelopen jaar. in het kind-portfolio; 2b. We zetten het instrument Burgerschap metenin op alle scholen; 3a.Een Ambion-scrumgroep Wereldburgerschap* De ambities van Ambion ten aanzien van Wereldburgerschap gaat passend handen en voeten geven aanzijn breder dan de onderdelen die in de wet op het hoe kennisopbouw en -uitwisseling opti- Primaire Onderwijs genoemd worden voor het vak Burger-maal kan plaatsvinden op organisatie-,schap. Burgerschapsontwikkeling hoort bij het aandachts-school- en individueel niveau. Dit krijgtgebied De basis verstevigen en is onderdeel van heteen plek in de gesprekkencyclus en in dereguliere curriculum. Ambion Academie; 4a. Leerlingen, medewerkers van Ambion, Literatuur ouders/verzorgers en externe professionalskunnen allerlei rijke ervaringen opdoenVincent de Waal 2018 Interprofessioneel samenwerken en innoveren in door de diversiteit aan (pedagogisch-teams, Samenwerking in nieuwe praktijkendidactische) aanpakken. Deze aanpakkenzijn in beeld (scrum) zichtbaar (uitingen) enBiesta 2022Wereldgericht onderwijs, Een visie voor vandaagmerkbaar (activiteiten) en daarmee wezenlijk onderdeel van onze identiteitVerenigde Naties 1989Verdrag inzake de rechten van het kind (openbaar/ID-bewijs). www.unicef.nl/over-unicef/kinderrechten www.kinderrechten.nl/verdragstekstUnesco 1994The Salamanca Statement and Framework forAction on Special Needs Education10 11'