b'Samen verbeterenKwaliteit is een continu proces wat we gezamenlijk vormgeven. Met een goed en kritisch intern kwaliteitssysteem en de bezoeken van de inspectie, hebben wij diverse momenten waarop wij onze kwaliteit monitoren, beoordelen en verbeteren. We hebben hierbij een onder-zoekende, open houding waarbij vertrouwen een belangrijke rol speelt. InspectiebezoekenDe onderwijsinspectie heeft in 2019 twee van onze scholen bezocht, te weten obs De Ynset en obs It Haskerplak. Helaas werden deze scholen respectievelijk als onvoldoende en zeer zwak beoordeeld. Samen met de betreffende teams is gezocht naar oorzaken en verbeterpunten. Met inzet van een interim directeur, de vliegende brigade van de PO-raad en interne expertise is een verbeter-traject in gang gezet. Dit traject moet uiteraard weer leiden naar een voldoende beoordeling voor beide scholen binnen een jaar. Intern kwaliteitssysteemBinnen het interne kwaliteitssysteem van Ambion hebben de interne audits een belangrijke plaats. Ons intern auditteam bezoekt per jaar een aantal scholen. Iedere school wordt in ieder geval n keer per vier jaar bezocht. Daarnaast is het mogelijk om als school zelf een verzoek in te dienen bij het interne audit-team. Tijdens de audit staat de zelfevaluatie van scholen, een bredere betrokkenheid in de organisatie en de follow-up van de audits centraal. De onderwijsteams ervaren de interne audits als zeer plezierig. Het audit-team heeft een open, onderzoekende houding. Daarnaast wordt op basis van een zelfevaluatie van de school een beoordeling gegeven. Hierdoor ontstaat een opbouwend en op kwaliteitsverbetering gericht gesprek. Naar aanleiding van de inspectiebezoeken op obs de Ynset en obs It Haskerplak hebben we ons kwaliteitszorgsysteem kritisch bekeken en twee verbeterpunten benoemd: verbinding van kwaliteitszorg enpersoneelsontwikkeling en de vroegsignalering van risicos in eindopbrengsten.14'